Laatste alarmering:
Datum vandaag Tijd 07:25:51 13177 Rit 7813 Amstelveen Uilenstede 1183AB Prio Hoog Eenheid | Ambulance 13-177

Ambulance 13-177

vrijdag 24 januari 2020
 

DONDERDAG 19|12

Werken aan de weg vraagt om veiligheid

Mensen die aan ons wegennet bouwen, werken met een verhoogd risico

In de bouw moet zo veilig mogelijk worden gewerkt. Daar valt ook ons wegennet onder, waar regelmatig aan wordt gesleuteld. Op een veilige manier het liefst. En daar worden maatregelen voor getroffen.

 

Afgelopen jaar is er hard gewerkt aan extra rijstroken en zijn er geluidsschermen geplaatst op het traject van de A9 bij Holendrecht (A2). Die extra rijstroken komen tussen knooppunt Diemen (A1) en knooppunt Holendrecht (A2), en de weg wordt over drie kilometer ondertunneld. In 2020 moet deze klus klaar zijn.

 

Wat u daar mee moet? In principe niets en zeker niet als u nooit in die contreien komt. Wat wel onder de aandacht mag worden gebracht zijn de mensen die dit werk uitvoeren. We zijn immers vaak meer bezig met de kans op files als er aan de weg wordt gewerkt, dan met de mensen die deze klus klaren. 

 

Beseffen we wel dat dit op een zo veilig mogelijke manier moet gebeuren? Niet alleen voor u als weggebruiker, maar ook voor de werknemers zelf die midden tussen alle verkeer hun werk moeten doen. Vaak ook nog midden in de nacht. 

 

Veilig werken aan de weg én een vca cursus

Voor deze mensen is er onder andere de cursus ‘veilig werken langs de weg’ én de vca cursus die er voor moet zorgen dat het werk veilig gebeurt. In dit geval staat vca voor Veiligheid Checklist Aannemers. In de bouw en offshore en zware industrie is een vca diploma eigenlijk een must. 

 

Mensen die aan ons wegennet bouwen, werken met een verhoogd risico. Denk aan lichamelijk letsel, andere gezondheidsrisico’s of milieu gerelateerde zaken. Dan is het vca certificaat of diploma vereist. 

 

Hoofdaannemers leggen dit ook op bij onderaannemers, of deze nu uit Nederland of uit een ander land binnen Europa komen. VCA is van groot belang in de bouw, offshore, civiele techniek, elektrotechniek en petrochemie. 

 

Mensen werken jarenlang aan het wegennet

Komt er op neer dat we best waardering mogen hebben voor mensen in deze sectoren aan het werk zijn, omdat het, laten we het zo zeggen, behoorlijk stevig werk is. Neem nou het traject van de A10 tussen de knooppunten Amstel (A2) en De Nieuwe Meer (A4). Dat gaat op de schop voor de herinrichting en het ontvlechting van beide knooppunten, de aanleg van extra rijstroken en een scheiding tussen doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer. Als alles klaar is, inclusief aanpassing van het station Amsterdam-Zuid, zitten we in 2028.

 

2028! Zo lang zullen er mensen aan dat traject werken. En zeker de hoofdstedelijke bouwvakkers zullen een vca cursus Amsterdam hebben gevolgd. Wordt er aan de weg in het zuiden van het land werkt dan zijn het mogelijk de werknemers die vca Eindhoven deden. En ga zo maar door. 

 

Mocht u nou de weg op gaan en mogelijk verkeershinder ondervinden van ‘werken aan de weg’, (check van tevoren VanAnaarBeter.nl of via de site van de ANWB waar die hinder zich kan bevinden), denk dan even aan al die werknemers die hier -op een veilige manier- de handen uit de mouwen steken.

 
 

Headlines